Woning is verkocht, wat nu?

Gefeliciteerd! Jouw woning is succesvol verkocht. Na het bereiken van een akkoord met een koper dient er een koopovereenkomst te worden opgesteld. Afhankelijk van het pakket dat je hebt gekozen kan HuisPortaal.nl dit voor je doen of kun je dit zelf doen.

Welke informatie is van belang?

Wanneer wij voor jou de koopovereenkomst opstellen, of je dit zelf doet: het is belangrijk dat er informatie van zowel jezelf (verkoper), koper en de te verkopen woning wordt verzameld.

Hiervoor moeten zowel de gegevens van koper als verkoper aangevuld worden. Denk hierbij aan contactinformatie zoals email, telefoonnummer, adres, woonplaats, en kopie ID.

Welke afspraken zijn er gemaakt?

Voordat alles wordt getekend is het belangrijk om alle gemaakte afspraken duidelijk te hebben, namelijk:

  • De definitieve koopsom (inclusief roerende zaken gespecificeerd in de roerende zaken lijst, deze kun je downloaden in de beheeromgeving);

  • De ontbindende voorwaarden en de data wanneer deze aflopen;

  • De aanvaardingsdatum (op welke datum gaat het eigendom over van verkoper naar koper?);

  • Voor welke notaris is gekozen? (De koper mag deze kiezen, hij of zij betaald deze ook).

Extra informatie m.b.t. tot de te verkopen woning:

  • De kadastrale informatie (uittreksel van het kadaster). Indien deze niet in het afgenomen pakket zit kun je deze aanschaffen in de beheeromgeving bij “extra diensten”);

  • Het definitieve energielabel (weet je niet hoe je dit definitief kunt maken? Kijk dan op www.energielabelvoorwoningen.nl of kijk in de beheeromgeving voor meer uitleg);

  • De akte van levering (dit is het bewijs van eigendom).

Indien het verkochte een appartement betreft is er nog extra informatie nodig:

  • De splitsingsakte;

  • Het meer jaren onderhoudsplan;

  • Het huishoudelijk regelement;

  • De financiële begroting van het voorgaande jaar;

  • Het actueel aandeel in het reservefonds. Het aandeel (bedrag) dat het appartement vertegenwoordigd in het onderhoudsreserve van de VvE. Dit kun je opvragen bij de VvE.

Heb je alle informatie verzameld, passend bij het verkochte pand? Dan kan aan de hand van deze informatie de koopovereenkomst opgesteld worden! Wanneer je de koopovereenkomst van ons hebt ontvangen dan dien je deze in tweevoud te ondertekenen met de kopende partij. Vervolgens dient de notaris een kopie te ontvangen van één van deze partijen. Deze nodigt jullie op zijn beurt weer uit op zijn kantoor om de akte van levering te ondertekenen.

Dan is het tijd voor de sleuteloverdracht en is jouw woning definitief verkocht! Heb je nog vragen over het opstellen van de koopovereenkomst? Neem dan contact met ons op.

Aansluitingen regelen nieuwe woning?

Wij werken samen met Aansluitingregelen.nl om de verhuizing net iets gemakkelijker te maken. Via een persoonlijke pagina kun je alle vereiste nutsvoorzieningen, internet, tv en bellen direct en in één keer regelen zonder extra kosten. Alle nutsvoorzieningen - water, energie, gas of warmte, internet, tv en bellen - die je selecteert worden direct verwerkt en je ontvangt een bevestiging per mail. Wij wensen je veel woonplezier toe!

In 2 minuten je aansluiting kosteloos regelen voor je nieuwe woning!