Verhuizen is en blijft een hoop gedoe. Er zijn zo veel dingen waar je aan moet denken dat het je een hoop stress kan bezorgen. Naast het inrichten van je woning, het regelen van het verplaatsen van je spullen en zaken als energie en internet, moet je zeker ook niet vergeten om ervoor te zorgen dat je post voortaan op je nieuwe adres komt. Wat moet je daar allemaal voor regelen?
Adreswijziging doorgeven aan de gemeente
De allerbelangrijkste stap hierin is het doorgeven van je adreswijziging aan de gemeente. Dit doe je bij de gemeente waar je gaat wonen. Dat is niet zo ingewikkeld als het mogelijk klinkt, want het kan meestal online via DigiD. Je nieuwe adres wordt dan opgenomen in de Basisregistratie Personen (BRP). Het fijne daarvan is dat veel overheidsinstanties automatisch op de hoogte worden gesteld. Je hoeft het hierdoor niet meer door te geven aan bijvoorbeeld de Belastingdienst, DUO, het UWV of je zorgverzekeraar. Maar let op: niet alle bedrijven en instellingen krijgen jouw adreswijziging op deze manier automatisch door.
Adreswijziging doorgeven aan andere belangrijke organisaties
Je moet dus alsnog zelf aan de bak om op verschillende plekken je adreswijziging kenbaar te maken. Om te beginnen bij je bank(en), want het laatste wat je wilt is dat jouw nieuwe pinpas naar het verkeerde adres gestuurd wordt. Ook verzekeraars moet je zelf inlichten over je adreswijziging. Dat geldt ook voor zorgverleners, zoals de huisarts, je tandarts en de apotheek. In sommige gevallen zul je je moeten uitschrijven en een nieuwe zorgverlener moeten zorgen. Vergeet uiteraard niet ook je werkgever in te lichten en check of daarmee je pensioenfonds ook meteen op de hoogte is, of dat je dit zelf nog moet regelen. Heb je abonnementen, zoals op een krant of loterij of bij een club of vereniging? Ook die moet je zelf inlichten, net als energie- en telecomaanbieders. Let er verder ook heel goed op dat je je adres aanpast bij webshops waar je iets bestelt, zodat je bestelling niet op het verkeerde adres aankomt.
Gebruik de verhuisservice van PostNL
Om het jezelf wat makkelijker te maken, kun je gebruikmaken van de verhuisservice van PostNL. Zij helpen met het doorgeven van je adreswijziging aan verschillende partijen. Via hen kun je gratis aan meer dan 400 bedrijven en organisaties in één keer je nieuwe adres doorgeven. Ook kan je ervoor kiezen dat jouw post een tijd lang automatisch wordt doorgestuurd naar je nieuwe adres. Je kunt zelf kiezen hoe lang je van die service gebruik wilt maken. Dat geeft je de tijd om instanties die je vergeten was in te lichten alsnog op de hoogte te stellen van je adreswijziging.
Uiteraard moet je in alle stress van het verhuizen niet vergeten dat je je nieuwe adres ook moet doorgeven aan al je vrienden en familieleden, en ook aan je collega’s. Die zouden eigenlijk hoog op het lijstje moeten staan. En over lijstje gesproken: het kan helemaal geen kwaad om een handige checklist te hebben voor wat je allemaal moet doen rondom je verhuizing. Zoals aan wie je allemaal je adreswijziging moet doorgeven. Wat is er immers lekkerder dan overzicht hebben en kunnen afstrepen wat je al gedaan hebt?