Misschien heb je plannen om binnenkort je woning te verkopen, dan moet jij aan de koper altijd een geldig energielabel kunnen overhandigen. Vaak ga je ook adverteren omdat je je woning zo snel mogelijk kwijt wil. Je bent dan ook verplicht om te melden welk energielabel de woning heeft. Bij de overdracht van de woning moet je ook dit document overhandigen aan de andere partij.
Als dat niet wordt gedaan dan is het mogelijk dat je er een boete voor krijgt. Het is belangrijk dat je op tijd begint met het aanvragen van het label, je wil namelijk ook dat alles in orde is mocht je bijv. je woning willen verkopen. Maar ook voor jezelf is het fijn om te weten hoe je woning wordt beoordeeld. Er kunnen dan altijd nog dingen zijn die je zelf kunt verbeteren, dan kun je die documenten ook bewaren en dan aantonen wat je hebt verbeterd aan je woning, zodat hij energiezuiniger is geworden.
Kosten en werkwijze energielabel aanvragen
Een energielabel aanvragen kost wat tijd, dus zorg altijd dat je op tijd gaat beginnen met de aanvraag. Hoe gaat het in zijn werk?
- Je gaat op zoek naar een energieadviseur, dit kan via internet.
- Er komt dan iemand bij je langs en die kan dan de kenmerken van je woning vaststellen. Vaak duurt dat anderhalf tot twee uur.
- De adviseur zal het energielabel registreren in de database.
- Je krijgt van de adviseur een document met het label (vaak in PDF).
- Het label wat je overhandigd krijgt is tien jaar geldig.
Het zijn dus maar een paar stappen die je moet zetten en dan is het ook weer geregeld. Alleen al fijn als je gaat verhuizen dat je dit ook weer van je lijstje af kunt vinken. Maar ook als je graag goedkoper wil wonen, dus je maandlasten naar beneden wil hebben, kan dit erg zinvol zijn. De maatregelen worden helder beschreven en dan kun je daar weer naar kijken wat je ermee kunt doen. Vraag ook dan weer offertes op en kijk wat jij per maand kunt besparen als je je woning energiezuiniger gaat maken.